کاهش 70 درصدی صادرات قالی در افغانستان

اتحادیۀ صادر کنند‌گان قالی افغانستان می‌گوید که امسال در ۷۰درصد در صادرات قالی این کشور به بازارهای جهانی کاهش آمده‌است.

به گزارش فرش فیروزه، اتحادیۀ صادر کنند‌گان قالی افغانستان می‌گوید که امسال در ۷۰درصد در صادرات قالی این کشور به بازارهای جهانی کاهش آمده‌است.

مسؤولان این اتحادیه، ناامنی‌ها و بحران کرونا را از علت‌هایی می‌دانند که سبب کاهش کاروبار قالی در بازارهای داخلی و خارجی شده‌است.

مسؤولان اتحادیۀ صادر کنند‌گان قالی افغانستان می‌گویند که امسال در حدود ۲۵۰هزار متر مربع قالی به خارج صادر شده‌است در حالی‌که این رقم در سال گذشته به در حدود ۷۰۰هزار متر مربع قالی می‌رسید.

محمد عظیم اسلم‌زاده، رییس اتحادیۀ تولیدکنندگان و صادر کنند‌گان قالی افغانستان گفت: «تأثیرات بیش از حد کرونا بر تولید کنند‌گان قالی بوده‌است. بسیاری از قالی بافان در حال حاضر نمی‌توانند تولیداتشان را با بهای مناسب بفروشند؛ چون بازار بسیار کم رنگ است.»

در همین حال، شماری از قالی بافان و مسؤولان شرکت‌های تولیدی قالی در افغانستان می‌گویند که اگر صاحبان صنایع قالی در روستاهای افغانستان حمایت‌ نشوند این صنعت با رکود روبه‌رو خواهد شد.

سخی‌داد، صاحب یکی از شرکت‌های تولید قالی گفت: «چالش‌ها فراراه کار قالی بافان و قالی فروشان بسیار زیاد است؛ چون هیچ حمایت نمی‌شوند. تمام قالی بافان از ناگذیری در این بخش کار می‌کنند و آن‌هم با زیان.»

قالی بافی و صنعت قالی با ۳۷ مرحله از آغاز بافت تا رسیدن به بازار از صنایع با جذب بیشترین شغل در افغانستان است. هرچند گفته می‌شود که در حال حاضر یک میلیون تن در افغانستان مشغول قالی‌بافی و قالی فروشی هستند، اما شماری از قالی بافان می‌گویند که با گذشت هرروز شمار قالی بافان در این کشور کاهش می‌یابد.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *