تولید قالی در شمال افغانستان نزدیک به ۷۰درصد کاهش یافته‌است

بر اساس اطلاعات اتحادیه قالی‌بافان حوزۀ شمال، امسال تولید قالی در شمال‌ افغانستان نزدیک به هفتاد درصد کاهش یافته‌‌است.

به گزارش فرش فیروزه به نقل از فارس، بر اساس اطلاعات اتحادیه قالی‌بافان حوزۀ شمال، امسال تولید قالی در شمال‌ افغانستان نزدیک به هفتاد درصد کاهش یافته‌‌است.

مسؤولان این اتحادیه، می‌گویند که امسال بیش از چهارصد‌هزار متر مربع‌ قالی در شمال کشور بافت شده‌است؛ در حالی که سال پیش، بیشتر از دومیلیون متر مربع قالی در ولایت های شمال کشور بافت شده بود.

به گفتۀ این مسؤولان، همزمان با کاهش تولید قالی در شمال، فروش قالی‌های چوبی، قزاق، خال‌محمدی، بلژیک یک تاره و خواجه ‌رشنا که دارای رنگ‌‌های مرغوب‌ هستند و در بازارهای جهانی خریداران زیادی دارند، در بازارهای داخلی کاهش چشم‌گیر داشته‌اند.

عبدالستار بیگ‌زاده، رییس اتحادیۀ قالی‌بافان زون شمال گفت: «در گذشته دو میلیون و یک صدهزار متر مربع قالی تولید بود و حالا تولید قالی ما، بالاتر از چهارصدهزار متر مربع است.»

عبدالکریم، فروشندۀ قالی در مزارشریف نیز افزود: «یک متر قالی صد دلار بود حالا به چهل دلار رسیده؛ نه مردم و نه حکومت توجه می‌کنند.»

جان‌آغا، چهل‌ سال در ولایت بلخ مصروف بافت قالی بوده‌است اما اکنون دست از قالی بافی کشیده و به زرگری رو آورده‌است. وی می‌گوید که بازار فروش قالیهای وطنی کمرنگ شده‌است از همین ‌رو ناچار پیشۀ دیگری اختیارکرده‌است: «کسی پرسان نمی‌کند قالی چند است؛ وقتی پرسان نکند، آدم خسته می‌شود و مجبور می‌شود که یک کار دیگر را سر به راه بسازی تا روزگار پیش برود.»

در بازارهای قالیفروشی شهر مزارشریف، دیده می‌شود که بازار فروش فرش‌های ترکی و ایرانی پررنگ است.

سید نجیب، یکی از فروشندگان فرش در مزارشریف می‌گوید که در گذشته‌ها بیشتر قالیهای که در شمال‌ کشور بافت می‌شدند اینجا به فروش می‌رسید اما اکنون قالی وطنی کمتر در این بازارهای بفروش می‌رسند: «پیش از این، قالیها از اطراف مزارشریف آورده می‌شد در این بازار و سپس به خارج صادر می‌شد، اما حالا این‌ها ازبین رفته‌است.»

قالی از مهمترین کالاهای صادراتی کشور شناخته شده‌است. در نمایشگاه‌های مهم جهانی چندین‌ بار قالی افغانستان مقام نخست را درجهان از آن خودش کرده‌است اما به گفته مسؤولان اتحادیه های قالی بافان تا کنون توجۀ جدی برای این صنعت نشده‌است.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *